Bli ditt hälsosamma jag: En ät-väl, kom-i-form, må-bra guide för tonåringar

26 maj, 2020, JAMA

grönsaksfat

Att göra hälsosamma val är en bra början. Att ta hand om sin fysiska, emotionella och mentala hälsa är det som gör det möjligt för dig att sedan göra det du vill göra.

Tanka upp

Du ansvarar för vad du äter och dricker. Trafikljussystemet kan vara ett användbart verktyg för att vägleda kring val av mat och dryck. Det delar in livsmedel enligt i färgerna i ett trafikljus: grönt (alltid ok) är kalorifattiga livsmedel som innehåller mycket näringsämnen och kan ätas fritt (frukt och grönsaker); gult (ibland ok) är livsmedel med mycket kalorier men också mycket näringsämnen (nötter, ost och korn); rött (enstaka gånger) är livsmedel med mycket kalorier och som inte innehåller mycket näringsämnen (desserter, stekt mat och läsk). Ät på en liten tallrik och fyll hälften av tallriken med frukt och grönsaker. Drick vatten.

Var aktiv

Att vara aktiv hjälper dig att må bra och sova bättre. Sträva mot 60 minuters fysisk aktivitet om dagen. Motionen ska innebära att din andning och hjärtfrekvens ökar. Promenader, cykling, dans, simning, motion i grupp och gymträning är alternativ för att uppnå det. Det viktiga är att du hittar något du verkligen gillar att göra och sedan håller fast vid det.

”Chilla”

Tonåringar känner sig ofta stressade av skola, arbete och andra saker som dyker upp. Du kan hantera din stress genom att träna, att regelbundet äta hälsosamt och få tillräckligt med sömn. Avslappningstekniker som meditation och yoga kan minska din stress. Boka in något varje dag som du gillar att göra och som minskar din stress. Aktiviteter som yoga, läsning, ringa en vän, lyssna på musik, skriva eller spendera tid med ett husdjur kan hjälpa till med stresshantering.

Fixa viktiga Zzz… sömnen

Att få tillräckligt med god sömn är en viktig del för att hålla sig frisk. Sikta mot 8 timmars sömn varje natt. Ta bort TV-apparater och skärmar från ditt sovrum, inklusive mobiltelefon.

Uppsatta mål

Att lära sig att sätta mål och att hålla dom är en viktig förmåga. För det första, identifiera ditt mål och skriv ner det. Lista de saker som måste genomföras för att målet ska uppnås och börja arbeta med uppgifterna som hjälper dig mot det målet. När du nått ditt mål, belöna dig själv med något som inte innehåller kalorier, som att umgås med en vän, gå på bio eller en vandring.

JAMA Pediatr. Published online May 26, 2020.

EnglishSwedish