Skärmtid vid 1 års ålder och försenat tal och problemlösning vid 2 och 4 år

21 augusti 2023 JAMA
5 november 2023

Finns det ett dos-responssamband mellan skärmtid för barn i åldern 1 år och funktionell utveckling vid åldrarna 2 och 4 år?

Frågeställning

Huruvida vissa områden för barns utveckling är specifikt associerade med mängden skärmtid och om det sambandet fortsätter upp i åldern är fortfarande okänt.

Målsättning

Att undersöka sambandet mellan exponering för skärmtid bland barn i åldern 1 år och 5 områden av utvecklingsförsening (kommunikation, grovmotorik, finmotorik, problemlösning och personliga och sociala färdigheter) vid 2 och 4 års ålder.

Exponering

Barns skärmtid vid 1 års ålder bedömdes med hjälp av ett frågeformulär där deltagarna tillfrågades följande: ”Under en vanlig dag, hur många timmar tillåter du dina barn att titta på TV, DVD, videospel, internetspel (inklusive mobiltelefoner och paddor), etc?” 

Det fanns 5 svarskategorier: ingen eller mindre än 1 timme, 1 till 2 timmar, 2 till 4 timmar eller fler än 4 timmar per dag. Man slog samman ”ingen och mindre än 1 timme”.

Utvecklingsförseningar för dessa 5 områden utvärderades för barn i åldrarna 2 och 4 år. Varje område bedömdes från 0 till 60 poäng. Utvecklingsfördröjning definierades om den totala poängen för varje område avvek med ett visst antal poäng lägre än medelpoängen.

Resultat

7 097 barn ingick i studien, varav 3 674 var pojkar (51,8%) och 3 423 flickor (48,2%). 

När det gäller skärmtidsexponering per dag hade 3 440 barn (48,5%) mindre än 1 timme, 2 095 (29,5%) 1 till 2 timmar, 1 272 (17,9%) 2 till 4 timmar och 290 ( 4,1 %) hade 4 timmar eller längre. 

Skärmtiden var kopplad till en ökad risk för utvecklingsförsening vid 2 års ålder för ”kommunikation” och ”problemlösning” och ju längre skärmtid desto högre risk. När det gäller risken för utvecklingsförsening vid 4 års ålder identifierades ett liknande samband för samma områden.

Slutsatser – Skärmtid vid 1 års ålder och försenat tal och problemlösning

I denna studie var längre skärmtid för barn i 1 års åldern associerad med utvecklingsförseningar av både kommunikation och problemlösning vid 2 och 4 år. Resultaten visar att man bör diskutera barns skärmtid och konsekvenserna på deras mentala utveckling.

JAMA

I Biblioteket finns alla studier samlade efter kategori.

greatlife

Testmottagningen

Previous Story

25 minuters daglig träning minskar hälsorisken vid stillasittande

Next Story

Broccoligroddar är bra för tarmhälsan och minskar inflammation

Latest from Övrigt

Vin och cancerrisk

Detta är en genomgång av studier som analyserat vin och cancerrisk. I denna metaanalys från 31 januari 2025 fann man inget samband mellan konsumtion av vin och övergripande cancerrisk, oavsett vintyp. Men...…

Aspartam förvärrar ateroskleros

Denna studie publicerad i Cell Metabolism undersökte effekten av aspartam hos möss och fann bevis för att aspartam förvärrar ateroskleros vilket kan bidra till en ökad risk för kardiovaskulär sjukdom och man beskriver hur det går till.…

Livsmedel när du tar antibiotika

Antibiotika kan orsaka biverkningar, som buksmärtor och aptitlöshet. Att äta vissa livsmedel när du tar antibiotika kan minska risken för att drabbas av dessa biverkningar.…

Ökad medellivslängd bromsar in

Ökad medellivslängd bromsar in! Efter årtionden av stadiga förbättringar av förväntad livslängd i Europa började medellivslängden att sakta in från 2011, långt före covid-19-pandemin, av skäl som fortfarande är omtvistade.…