Bästa lågkolhydratdieten för diabetes

24 november 2022 Medical News Today, Circulation

Växtbaserad kostprotein
  • Mer än 95% av personer med diabetes har Typ 2-diabetes, vilket ofta beror på övervikt och inaktivitet.
  • Typ 2-diabetes uppstår när kroppen inte längre svarar på insulin och utvecklas vanligen efter 45 års ålder, även om det blir vanligare hos yngre människor.
  • Tillståndet är hanterbart, men om det försummas kan det orsaka allvarliga hälsoproblem och till och med vara dödligt.
  • En ny studie har funnit att genom att äta en växtbaserad lågkolhydratdiet kan en person minska risken att utveckla typ 2-diabetes.

Enligt Centers for Disease Control and Prevention (CDC) har mer än 37 miljoner vuxna i USA diabetes, och av dessa har cirka 95% typ 2-diabetes. Typ 2-diabetes (T2D) utvecklas när en persons kropp slutar svara på insulinet (hormonet som reglerar blodsockernivån) som produceras av celler i bukspottkörteln.

Däremot producerar inte personer med Typ 1-diabetes insulin (som tros orsakas av en autoimmun reaktion). De måste testa sin blodsockernivå regelbundet och använda insulin för att hålla den inom ett hälsosamt intervall.

En nyligen genomförd studie har föreslagit att en lågkolhydratdiet kan minska risken för T2D. Denna studie kunde dock inte skilja på om detta fynd helt berodde på minskning av kolhydrater eller bara kaloriminskning.

Dr. Eamon Laird, gästforskare vid Trinity College Dublin, Irland, som inte var involverad i studien, säger: ”Det är ett mycket komplext ämne. Vi vet redan att konsumtion av fullkorn och växtbaserad mat är bra för att minska risken för diabetes.”

Nu har en studie, som ännu inte har publicerats, föreslagit att det inte är lågkolhydratdieten utan typ av icke-kolhydrat mat som en person äter som påverkar risken att utveckla T2D.

Riskfaktorer för diabetes

T2D utvecklas vanligtvis långsamt med få symtom i början, så det kan förbli oupptäckt ett tag. Risken att utveckla T2D ökar genom faktorer som:

  • över 45 år
  • ärftlighet
  • för lite eller ingen träning
  • fetma eller övervikt, särskilt att ha bukfetma
  • låga nivåer av HDL, eller ”bra” kolesterol
  • höga nivåer av triglyceridfetter

Människor kan minska risken att utveckla T2D genom att hålla en hälsosam vikt, förbättra sin kost och vara aktiv.

CDC rekommenderar att man minskar intaget av processade livsmedel, transfetter, alkoholhaltiga och sockerhaltiga drycker, och istället väljer icke-stärkelsehaltiga grönsaker, frukt, magra proteiner, fullkorn, vatten och osötade drycker för att minska risken för T2D.

En lågkolhydratdiet

Den prospektiva kohortstudien genomfördes på 203 541 män och kvinnor i USA under mer än 30 år. Ingen av deltagare hade T2D, hjärt-kärlsjukdomar eller cancer när studien startade.

Vart fjärde år besvarade deltagarna frågor om sin kost med hjälp av ett validerat frågeformulär. Forskarna skapade poäng baserat på procentandelen av den totala energin varje person fick från sitt dagliga intag av proteiner, fetter och kolhydrater. De delade sedan in deltagarna i fem grupper.

Lågkolhydratgruppen fick cirka 40% av sina totala kalorier från kolhydrater.

Forskarna utvärderade sedan kvaliteten på dieterna genom att klassificera 18 grupper av näringsämnen, såsom fullkorn, frukt, grönsaker, nötter, baljväxter, godis och desserter, animaliskt fett, mejeriprodukter och kött.

Växtbaserad kost minskar risken för diabetes – Bästa lågkolhydratdieten för diabetes

Sammantaget minskade inte en lågkolhydratdiet risken för T2D. Men när källorna till kostprotein analyserades separat, fann forskarna betydande skillnader i risken för att utveckla T2D.

De som mestadels åt vegetabiliskt protein hade en 6% minskad risk för T2D under de 30 åren.

För personer som begränsade sitt intag av raffinerade kolhydrater minskade risken för T2D ytterligare med 15% jämfört med de som åt en vanlig diet.

Däremot hade de på en lågkolhydratdiet som åt huvudsakligen animaliskt protein en 35% högre risk för T2D, vilket ökade till 39% hos de som också åt en diet låg på fullkorn.

Medical News Today

Circulation