Kaffe innan träning ökar fettförbränningen

24 mars 2021 Medscape 7 januari 2021 Journal of the International Society of Sports Nutrition

kaffekopp

Att ta koffein – eller dricka starkt kaffe – en halvtimme innan träning kan öka fettförbränningen, enligt en ny studie som publicerades i Journal of the International Society of Sports Nutrition.

Effekten av koffein blir bättre om övningen görs på eftermiddagen snarare än på morgonen, skriver författarna.

“Rekommendationen att träna på fastande mage på morgonen för att öka fettförbränningen är vanlig”, säger Francisco Jose Amaro-Gahete, doktor, huvudförfattare och fysiolog vid universitetet i Granada, i ett uttalande.
“Men denna rekommendation kan sakna en vetenskaplig grund, eftersom det är okänt om ökningen skulle bero på att man tränar på morgonen eller om det är på grund av att man varit utan mat under en längre tid”, säger han.

Som en del av studien genomförde 15 män (genomsnittsålder 32 år) ett träningstest fyra gånger med 7 dagars intervall. De tog en dos bestående av 3 mg / kg (3 milligram per kilo kroppsvikt) grönt kaffebönspulver, ungefär motsvarande en stark kopp kaffe, eller en placebo upplöst i vatten. Varje person slutförde testet under alla fyra förhållanden i slumpmässig ordning och tog koffeinet eller placebo 30 minuter före varje test klockan 8 och 17. Både koffeinet och placebo löstes i 250 ml vatten och serverades i ogenomskinliga muggar, och för försökspersonerna oidentifierbara; och därför ”blinda” för vad de fått.

På testdagarna tog deltagarna koffein eller placebo och vilade i 30 minuter innan de startade en cykelövning. Forskargruppen standardiserade förhållandena före varje test – inklusive timmar som gått sedan sista måltid, konsumtion av koffeinet eller placebo och fysisk träning – och mätte fettförbränning, maximal syreupptagning och träningsintensitet.

Sammantaget fann forskarna att när man tar en dos koffein 30 minuter före träning så ökade fettförbränningen under träning oavsett tid på dagen. Samtidigt så var hastigheten av fettförbränningen högre på eftermiddagen än på morgonen under motsvarande antal timmar av fasta.

Jämfört med placebo ökade koffein fettförbränningen med 10,7% på morgonen och 29% på eftermiddagen. Koffein ökade också träningsintensiteten med 11% på morgonen och 13% på eftermiddagen. Det maximala syreupptagningen var också högre på eftermiddagen.

“Sammantaget så antyder dessa resultat att en kombination av koffeinintag och träning med måttlig intensitet på eftermiddagen ger det bästa resultatet för dom som vill öka fettförbränningen under träning”, konkluderar författarna.

EnglishSwedish